Συγγραφέας |
Θέμα |
Diamantis
Lost Poet of Forum
Greece
1847 Δημοσιεύσεις |
Δημοσιεύθηκε - 31/10/2014 : 17:58:45
|
Έτσι ... αυτοί που είναι ψηλά ένα ξέρουν και λένε : "Όλοι θα πολεμήσετε και όλοι θα δοξαστούμε"...
«Την ώρα που τσαμπουνάνε οι άρχοντες περί δημοκρατικής τάξης, ανάμεσα μας οι αμίλητοι ζούνε. Κι όσο σαν δούλοι εμείς μένουμε σιωπηλοί, οι ηγεμόνες δυναμώνουν, ξεσκίζουν, βιάζουν, ληστεύουν, των ανυπόταχτων τα μούτρα τσαλακώνουν.
Ετούτων των αμίλητων το πετσί, περίεργα θα 'λεγες είναι φτιαγμένο. Τους φτύνουνε καταπρόσωπο κι αυτοί σκουπίζουνε σιωπηλά τα σάλια.
Να αγριέψουνε δεν το λέει η ψυχούλα τους, και πού το παράπονο τους να πούνε; Απ' του μισθού τα ψίχουλα, πώς να αποχωριστούνε;
Μισή ώρα, κι αν βαστάει το κόχλασμά τους, μετά αρχινάνε το τρεμούλιασμά τους.
Ει! Ξυπνήστε κοιμισμένοι! Από την κορυφή ως τα νύχια ξεσκεπάστε τους, άλλο δε μας μένει».
"Βλαδίμηρος Μαγιακόφσκι"
|
Edited by - Diamantis on 31/10/2014 18:02:14 |
|
|
Nick F
Master Forum-Runner
Greece
2942 Δημοσιεύσεις |
Δημοσιεύθηκε - 31/10/2014 : 19:18:12
|
Μ’ αναστατώνεις δε με λυπάσαι το πρώτο θέμα απόψε θα `σαι όλους μας βάζεις σε πειρασμό χωρίς να δίνεις λογαριασμό
Στου χορού τα βήματα θα προσθέτεις θύματα δώστα όλα μην πεις λέξη χόρευε κι όποιος αντέξει
Φωτιές ανάβεις με το χορό σου αυτό το βράδυ είναι δικό σου πως σε κοιτάνε καταλαβαίνεις κι από την πίστα δεν κατεβαίνεις
Στου χορού τα βήματα θα προσθέτεις θύματα δώστα όλα μην πεις λέξη χόρευε κι όποιος αντέξει
Μ’ αναστατώνεις δε με λυπάσαι το πρώτο θέμα απόψε θα `σαι όλους μας βάζεις σε πειρασμό χωρίς να δίνεις λογαριασμό
Χάρης Κωστόπουλος
______________________ Βάφλα με παγωτό παρφέ σοκολάτα & κρέμα,με καραμελωμένους ξηρούς καρπούς και σιρόπι σοκολάτας...!! |
|
|
Diamantis
Lost Poet of Forum
Greece
1847 Δημοσιεύσεις |
Δημοσιεύθηκε - 31/10/2014 : 20:41:53
|
Ο καθένας, ανάλογα με την παιδεία του συνεισφέρει όπως μπορεί στη συζήτηση. Έξεστιν Κλαζομενίοις ασχημονείν. |
|
|
Fidelio
Master Forum-Runner
2582 Δημοσιεύσεις |
Δημοσιεύθηκε - 31/10/2014 : 21:19:31
|
Γράφτηκαν κάποια πράγματα στα οποία θα ήθελα να σταθώ γιατί μα πόσο , μα πόσο συφμωνώ.. Οαση!..
Αφορμή πέρνω από το σχόλιο για το βιώμα μέσα στο χαράκωμα. "Νομίζετε οτι όσοι πολεμουν πολεμουν για τις επερχόμενες γενιές;" .. τέχνη ίσον πολιτική, ίσον κοινωνία, ίσον άνθρωπος - ιδού τι θα πει χαράκωμα, από ταινία του Terrence Malick - The thin red line:
"..This great evil, where's it come from? How'd it steal into the world? What seed, what root did it grow from? Who's doing this? Who's killing us, robbing us of life and light, mocking us with the sight of what we might've known? Does our ruin benefit the earth, does it help the grass to grow, the sun to shine? Is this darkness in you, too? Have you passed through this night?.."
"Με την "Λεπτή κόκκινη γραμμή" (Βασισμένη στο ομώνυμο, αυτοβιογραφικό βιβλίο του Τζέιμς Τζόουνς) , ο ποιητής του κινηματογράφου Τέρενς Μάλικ δεν επιστρέφει απλώς μετά από είκοσι χρόνια απουσίας αλλά βάζει και την ταφόπλακα στη μεγαλύτερη αμερικανική βλακεία του 20ου αιώνα. Η πλήρης αποδόμηση κάθε στρατιωτικής ψυχής που βρέθηκε εκεί, μπορεί ν’ ανακόπτεται από τα ανούσια φλας μπακ του σκηνοθέτη, καταδεικνύει όμως ότι το μεγαλείο του ανθρώπου μπορεί να εξατμιστεί γρήγορα μπρος στην εξόρμηση του επιτηδευμένου πατριωτισμού, της ακόρεστης μεγαλομανίας, του χαζού επεκτατισμού ενός κακοσχεδιασμένου συμφεροντολογικού πολέμου."
Each standing in the other's light Σχετικο απόσπασμα: http://youtu.be/S2wL9AawlDA
Το άλλο σχόλιο στο οποιο θα ήθελα προχειρα να σταθω αφορά τον Μ.Γλέζο. Οταν ποιά έφτασαν οι Γερμανοί στη Αθήνα είχαμε την γέννηση δύο ειδών κατηγορίες ελληνων πολιτων . Αυτούς που βρήκαν πιο χρήσιμο να "προσαρμοστούν", τους παρτάκηδες οι οποίοι συναψαν συμφωνίες για την συγκυβέρνηση, την επιχειρηματικότητα κτλ και αυτους που δεν έχασαν δευτερόλεπτο για να δουν τι μπορούν να κάνουν ωστε να αντισταθούν. Πρέπει τον χειμώνα του 41-42 να έχασαν την ζωή τους 300 χιλιάδες έλληνες, ενώ κάποια άλλοι προσαρμόζονταν... !!! Να το ξαναγράψω γιατί δεν το χορτάινω: ενώ κάποια άλλοι προσαρμόζονταν....
Στα πρώτα βήματα της οργάνωσης του ΕΑΜ βρήκαν αντιμετωπους τους πολίτες της πρώτης κατηγορίας, μάλιστα αυτοί επιδοκίμαζαν το ένδοξο καθεστώς του μεταξά που όχι μόνο δεν συμφωνούσαν με δημιουργία αντίστασης (γιατί θα έχαναν τα προνομια τους από τις συμφωνίες τους με τους γερμανους) αλλά απειλούσαν κιόλας για τα μέτρα ασφάλειας απεναντί τους με πρόσχημα την ΕΘΝΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ. ..! Εκεί εντοπίζονται και τα πρώτα στάδια ιδρυσης των ταγμάτων ασφαλείας, των ελληνων δηλαδή που θα σκοτωναν ελληνες για την στήριξη της γερμανικής κατοχής και των προκείμενων συμφερόντων τους.
Ο Γλέζος λοιπον , σε μια παράλληλη σύγκριση με την σημερινή εποχή, αντί να "προσαρμοστεί" στο κατεστημένο και να δεχθεί την ...πραγματικότητα (Ringing any BELL ??? κλείνω το μάτι προς όλες τις κατευθύνσεις...) προσπαθούσε μαζί με κάποιους άλλους συμπολιτες του να κάνει οτιδήποτε για να εκφράσει την αποστροφή του σε όλα αυτά που γινόντουσαν τότε, οπερ συνάψεις συνεργασίας με γερμανους σε όλα τα επίπεδα. Ο Γλέζος λοιπον ήταν ο γραφικός της εποχής του για τους σημερινους επικριτές του, και τι έκανε δηλαδή; Κατέβασε μια σημαία..ε και; (φυσικά ο γλέζος ήταν ενεργό μέλος αντίστασης με πολλές διώξεις και φυλακίσεις , δημοσιογράφος, συγραφέας, μέλος αντιφασιστικής ομάδας απέναντι στην δικτατορία του μεταξα και άλλα πολλά...)
People make life so much worse than it has to be and believe me, it's a nightmare without their help. ~ Boris Yelnikoff |
Edited by - Fidelio on 31/10/2014 21:59:41 |
|
|
KostasPVol
Moderator
Greece
3992 Δημοσιεύσεις |
Δημοσιεύθηκε - 31/10/2014 : 23:21:05
|
quote: Originally posted by Gypaetos
quote: Originally posted by KostasPVol
quote: Originally posted by Gypaetos
Κώστα ειλικρινά δεν αντιλαμβάνομαι τι ζόρι τραβάς με τον Γλέζο και γιατί ό,τι πει είναι ευαγγέλιο. Ο άνθρωπος έχει μείνει 60 χρόνια πριν και μιλάει για κατοχές και συγκρίνει αυτά που δεν συγκρίνονται. Μαζί του έχεις μείνει κι εσύ στην ίδια εποχή και κάνεις ακριβώς το ίδιο μιλώντας για Τσολάκογλου κλπ. Δεν αλλάζω ούτε τελεία από αυτά που έχω γράψει (και δεν τα ξαναεξηγώ γιατί βαριέμαι) και ειλικρινά μου αρκεί που πάρα πολλοί τα καταλαβαίνουν (και μου το λένε με μέιλ και δια ζώσης), ακόμα κι αν εσύ δεν μπορείς ή τα παρερμηνεύεις. Αν νιώθεις πολύ λίγος για να κρίνεις τον Γλέζο, δικαίωμά σου, αλλά speak for yourself. Πού τα βλέπεις τα ρατσιστικά ειλικρινά απορώ! Τρία πράγματα ακόμα: 1. Δεν ξέρεις τι έχω ψηφίσει, οπότε μη μιλάς για μένα. Ούτε μιλάω υπέρ κάποιου κόμματος. 2. Ευτυχώς ακόμα η ψήφος μου μετράει όσο και η δική σου! 3. Σεβασμό στην εκάστοτε πλειοψηφία και στη νομιμότητα πρεσβεύω με τα όσα κατά καιρούς γράφω στο φόρουμ, κάτι που θα έπρεπε να ζητάς κι εσύ (που κάνεις το ακριβώς αντίθετο) και όλοι. Αυτή είναι η διαφορά μας!!!
'Τραβάω ζόρι' υπέρ όσων πολέμησαν για την Ελλάδα. Πως να το κάνουμε, κάποιος που πολέμησε, και κάποιος που ανέχεται την οικονομική Κατοχή νο 2, δεν συγκρίνονται μεταξύ τους ούτε στα κόμιξ (ωραία η έκφραση 'τραβάς ζόρι'. Δεν έβρισκες καμμιά καλύτερη για να αποκαλέσεις τον σεβασμό σε ήρωες?)
1. Η αιτιολόγηση και η ανοχή στη κλοπή της ατομικής περιουσίας μας και στη παράδοση της χώρας μας, είναι θέμα που μας κάνει υπόλογους όλους μας όσο δεν ανατρέπουμε τη κατάσταση. Και το 67-74 οι Έλληνες δεν ψήφισαν-έφεραν τη χούντα. Αυτό τι πάει να πει, απαλάσσονται για την αδράνειά τους, και τη δικαιολόγηση του τότε καθεστώτος? Να το πω και αλλιώς, καλύτερος κάποιος που ψήφισε αυτούς και τώρα το μετάνοιωσε, παρά κάποιος που δεν τους ψήφισε αλλά τους ανέχεται.
3. Τα ξαναείπα, αλλά ας τα ξαναπώ. Σεβασμό στη νομιμότητα των νόμων περί (μη) ευθύνης υπουργών, και όσων άλλων νόμων βγάζουν για πάρτη τους οι ίδιοι? ΟΧΙ. Σεβασμό αν το 5 ή 15 ή 99% τρελαθεί και ψηφίσει να φέρουμε τους ναζί? ΟΧΙ.
Υγ1. Και σε μένα στέλνονται αναρίθμητα emails από την Ελλάδα και το εξωτερικό που μου λένε πόσο δίκιο έχω. Στο φέισμπουκ παίρνω συνεχώς λάικς. Στη λαϊκή με στμάτησε η συνυφάδα του γαμπρού του γείτονα και με συνεχάρη κι αυτή. Πέρα από τα αστεία, το να επικαλούμαστε ιδιωτικές συζητήσεις πόσοι μας έστειλαν μέιλ, είναι ένα ακόμη τραγελαφικό. Εδώ κάνουμε ένα κόπο και αφιερώνουμε χρόνο για να γράφουμε. Αν κάποιος θεωρεί ότι έχω ή έχεις δίκιο, ας κάνει το κόπο να μπει να το γράψει δημόσια και με επιχειρήματα, ωστε να λάβει τις ανάλογες απαντήσεις αν θεωρήσουμε ότι έχει άδικο. Καλά κάνει και σου τα λέει και ιδιωτικά, αλλά μην επικαλείσαι πράγματα που όπως καταλαβαίνεις είναι αδύνατο να απαντηθούν σε δημόσια συζήτηση.
Υγ2. Τι είπαμε αποφάσισε ο ο σαμάρειος πάγος? Αφιερωμένο: http://www.thepressproject.gr/article/68562/Dikastes-kata-tis-kubernisis (και μη πεις ότι αντικρούονται μεταξύ τους, καθώς οι αποφάσεις που δεν εφαρμόζονται είναι άλλων Δικαστηρίων, δες μάλιστα στο τέλος και το δεν νοείται όταν τα γραφεία του υπουργού κ. Χ. Αθανασίου και της Εισαγγελέως του Αρείου Πάγου κυρίας Ευτέρπης Κουτζαμάνη μετατρέπονται σε τροχονόμους υποθέσεων, καθυστερώντας τη διαβίβαση τους στη Βουλή )
quote: Originally posted by KostasPVol
quote: Originally posted by Gypaetos
Κώστα ειλικρινά δεν αντιλαμβάνομαι τι ζόρι τραβάς με τον Γλέζο και γιατί ό,τι πει είναι ευαγγέλιο. Ο άνθρωπος έχει μείνει 60 χρόνια πριν και μιλάει για κατοχές και συγκρίνει αυτά που δεν συγκρίνονται. Μαζί του έχεις μείνει κι εσύ στην ίδια εποχή και κάνεις ακριβώς το ίδιο μιλώντας για Τσολάκογλου κλπ. Δεν αλλάζω ούτε τελεία από αυτά που έχω γράψει (και δεν τα ξαναεξηγώ γιατί βαριέμαι) και ειλικρινά μου αρκεί που πάρα πολλοί τα καταλαβαίνουν (και μου το λένε με μέιλ και δια ζώσης), ακόμα κι αν εσύ δεν μπορείς ή τα παρερμηνεύεις. Αν νιώθεις πολύ λίγος για να κρίνεις τον Γλέζο, δικαίωμά σου, αλλά speak for yourself. Πού τα βλέπεις τα ρατσιστικά ειλικρινά απορώ! Τρία πράγματα ακόμα: 1. Δεν ξέρεις τι έχω ψηφίσει, οπότε μη μιλάς για μένα. Ούτε μιλάω υπέρ κάποιου κόμματος. 2. Ευτυχώς ακόμα η ψήφος μου μετράει όσο και η δική σου! 3. Σεβασμό στην εκάστοτε πλειοψηφία και στη νομιμότητα πρεσβεύω με τα όσα κατά καιρούς γράφω στο φόρουμ, κάτι που θα έπρεπε να ζητάς κι εσύ (που κάνεις το ακριβώς αντίθετο) και όλοι. Αυτή είναι η διαφορά μας!!!
'Τραβάω ζόρι' υπέρ όσων πολέμησαν για την Ελλάδα. Πως να το κάνουμε, κάποιος που πολέμησε, και κάποιος που ανέχεται την οικονομική Κατοχή νο 2, δεν συγκρίνονται μεταξύ τους ούτε στα κόμιξ (ωραία η έκφραση 'τραβάς ζόρι'. Δεν έβρισκες καμμιά καλύτερη για να αποκαλέσεις τον σεβασμό σε ήρωες?)
1. Η αιτιολόγηση και η ανοχή στη κλοπή της ατομικής περιουσίας μας και στη παράδοση της χώρας μας, είναι θέμα που μας κάνει υπόλογους όλους μας όσο δεν ανατρέπουμε τη κατάσταση. Και το 67-74 οι Έλληνες δεν ψήφισαν-έφεραν τη χούντα. Αυτό τι πάει να πει, απαλάσσονται για την αδράνειά τους, και τη δικαιολόγηση του τότε καθεστώτος? Να το πω και αλλιώς, καλύτερος κάποιος που ψήφισε αυτούς και τώρα το μετάνοιωσε, παρά κάποιος που δεν τους ψήφισε αλλά τους ανέχεται.
3. Τα ξαναείπα, αλλά ας τα ξαναπώ. Σεβασμό στη νομιμότητα των νόμων περί (μη) ευθύνης υπουργών, και όσων άλλων νόμων βγάζουν για πάρτη τους οι ίδιοι? ΟΧΙ. Σεβασμό αν το 5 ή 15 ή 99% τρελαθεί και ψηφίσει να φέρουμε τους ναζί? ΟΧΙ.
Υγ1. Και σε μένα στέλνονται αναρίθμητα emails από την Ελλάδα και το εξωτερικό που μου λένε πόσο δίκιο έχω. Στο φέισμπουκ παίρνω συνεχώς λάικς. Στη λαϊκή με στμάτησε η συνυφάδα του γαμπρού του γείτονα και με συνεχάρη κι αυτή. Πέρα από τα αστεία, το να επικαλούμαστε ιδιωτικές συζητήσεις πόσοι μας έστειλαν μέιλ, είναι ένα ακόμη τραγελαφικό. Εδώ κάνουμε ένα κόπο και αφιερώνουμε χρόνο για να γράφουμε. Αν κάποιος θεωρεί ότι έχω ή έχεις δίκιο, ας κάνει το κόπο να μπει να το γράψει δημόσια και με επιχειρήματα, ωστε να λάβει τις ανάλογες απαντήσεις αν θεωρήσουμε ότι έχει άδικο. Καλά κάνει και σου τα λέει και ιδιωτικά, αλλά μην επικαλείσαι πράγματα που όπως καταλαβαίνεις είναι αδύνατο να απαντηθούν σε δημόσια συζήτηση.
Υγ2. Τι είπαμε αποφάσισε ο ο σαμάρειος πάγος? Αφιερωμένο: http://www.thepressproject.gr/article/68562/Dikastes-kata-tis-kubernisis (και μη πεις ότι αντικρούονται μεταξύ τους, καθώς οι αποφάσεις που δεν εφαρμόζονται είναι άλλων Δικαστηρίων, δες μάλιστα στο τέλος και το δεν νοείται όταν τα γραφεία του υπουργού κ. Χ. Αθανασίου και της Εισαγγελέως του Αρείου Πάγου κυρίας Ευτέρπης Κουτζαμάνη μετατρέπονται σε τροχονόμους υποθέσεων, καθυστερώντας τη διαβίβαση τους στη Βουλή )
Λυπάμαι αλλά έχεις υπερβεί τα όρια όπως τα αντιλαμβάνομαι εγώ, και σίγουρα δεν είμαι υποχρεωμένος να κάνω διάλογο στο προκλητικό ύφος και τόνο που εσύ έχεις επιλέξει. Εξάλλου είσαι τόσο λάθος που δεν έχει νόημα να σου πω το ο,τιδήποτε τώρα, πολλώ δε μάλλον που το μόνο που κάνεις είναι να διαστρέφεις όλα όσα έχω γράψει.
Που υπερέβην τα όρια? Σε ΠΡΟΚΑΛΩ να το δείξεις. Οχι να πετάμε εκφράσεις για να τις πετάμε. Έβαλες και δυο φορές το κείμενο, αλλά οκ, λάθος. Που διέστρεψα (όλα μάλιστα!!!!!!!!!!) όλα όσα έχεις γράψει? Άλλο δεχόμαστε σκληρή κριτική που δεν μπορούμε να απαντήσουμε, κι άλλο να απαντάμε για να κερδίσουμε τις όποιες εντυπώσεις μας απέμειναν, με άτοπα γενικόλογα. |
|
|
Deorum
Moderator
Greece
7283 Δημοσιεύσεις |
Δημοσιεύθηκε - 01/11/2014 : 08:54:38
|
http://news.in.gr/greece/article/?aid=1231360048
Με τις υγείες μας.
Αλεξανδρούπολη Ένα ακόμη επεισόδιο με την εμπλοκή τουρκικής ακταιωρού καταγράφηκε στο Θρακικό Πέλαγος, κοντά στις εκβολές του Έβρου.
Σύμφωνα με πληροφορίες, στις 11.45 το πρωί της Παρασκευής, ο κυβερνήτης ακταιωρού της τουρκικής Ακτοφυλακής ζήτησε από τον καπετάνιο ελληνικής μηχανότρατας να σταματήσει για έλεγχο.
Ο καπετάνιος απάντησε πως δεν έχει περάσει την οριογραμμή και έχει ενημερώσει ήδη το Λιμενικό. Παράλληλα, ανέφερε πως δεν πρόκειται να σταματήσει και θα κατευθυνθεί προς Αλεξανδρούπολη.
Η τουρκική ακταιωρός μπήκε εντός των ελληνικών χωρικών υδάτων και επιχείρησε με διάφορους ελιγμούς να παρεμποδίσει το ελληνικό σκάφος, στο οποίο επέβαιναν δύο Έλληνες και τέσσερις Αιγύπτιοι. Κατά τους ελιγμούς η ακταιωρός χτύπησε στην αριστερή πλευρά της πλώρης την μηχανότρατα με αποτέλεσμα να προκαλέσει ζημιές. |
|
|
Nick F
Master Forum-Runner
Greece
2942 Δημοσιεύσεις |
Δημοσιεύθηκε - 01/11/2014 : 09:30:18
|
quote: Originally posted by Deorum
http://news.in.gr/greece/article/?aid=1231360048
Με τις υγείες μας.
Αλεξανδρούπολη Ένα ακόμη επεισόδιο με την εμπλοκή τουρκικής ακταιωρού καταγράφηκε στο Θρακικό Πέλαγος, κοντά στις εκβολές του Έβρου.
Σύμφωνα με πληροφορίες, στις 11.45 το πρωί της Παρασκευής, ο κυβερνήτης ακταιωρού της τουρκικής Ακτοφυλακής ζήτησε από τον καπετάνιο ελληνικής μηχανότρατας να σταματήσει για έλεγχο.
Ο καπετάνιος απάντησε πως δεν έχει περάσει την οριογραμμή και έχει ενημερώσει ήδη το Λιμενικό. Παράλληλα, ανέφερε πως δεν πρόκειται να σταματήσει και θα κατευθυνθεί προς Αλεξανδρούπολη.
Η τουρκική ακταιωρός μπήκε εντός των ελληνικών χωρικών υδάτων και επιχείρησε με διάφορους ελιγμούς να παρεμποδίσει το ελληνικό σκάφος, στο οποίο επέβαιναν δύο Έλληνες και τέσσερις Αιγύπτιοι. Κατά τους ελιγμούς η ακταιωρός χτύπησε στην αριστερή πλευρά της πλώρης την μηχανότρατα με αποτέλεσμα να προκαλέσει ζημιές.
______________________ Βάφλα με παγωτό παρφέ σοκολάτα & κρέμα,με καραμελωμένους ξηρούς καρπούς και σιρόπι σοκολάτας...!! |
|
|
Fidelio
Master Forum-Runner
2582 Δημοσιεύσεις |
Δημοσιεύθηκε - 01/11/2014 : 10:33:03
|
Τι να ειχε αραγες το βαπορι στο μπαλαουρο ; :) ..
People make life so much worse than it has to be and believe me, it's a nightmare without their help. ~ Boris Yelnikoff |
|
|
GERMANOS
Master Forum-Runner
6557 Δημοσιεύσεις |
Δημοσιεύθηκε - 01/11/2014 : 10:43:28
|
To θέμα της παρελάσεως των Ελλήνων παίδων και ενδόξων Ελληνικών στρατευμάτων προφανώς εξαντλήθη! |
|
|
Fidelio
Master Forum-Runner
2582 Δημοσιεύσεις |
Δημοσιεύθηκε - 01/11/2014 : 11:44:28
|
Κατσε να στο επαναφέρω Τιμο. Την 28η τα ελληνικά στρατεύματα παρελαυνουν ενάντια στη γερμανική κατοχή του '40 με..γερμανικό εξοπλισμό..
People make life so much worse than it has to be and believe me, it's a nightmare without their help. ~ Boris Yelnikoff |
|
|
Deorum
Moderator
Greece
7283 Δημοσιεύσεις |
Δημοσιεύθηκε - 01/11/2014 : 12:25:38
|
Εγώ θεωρώ πως η παρέλαση, και οι τουρκικοί τραμπουκισμοί σε αθώους ψαράδες που νιώθουν εγκαταλελειμένοι συνδέονται. |
|
|
GERMANOS
Master Forum-Runner
6557 Δημοσιεύσεις |
Δημοσιεύθηκε - 01/11/2014 : 12:54:57
|
Eσύ Φιντέ δεν επιμένεις Ελληνικά αλλά... Γερμανικά!
Γεώργιε...
ΤΌΤΕ ΝΑ ΒΑΛΩ ΚΑΙ ΑΥΤΟ!!! ......................................................... Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΖΩΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΣΤΗΝ ΤΟΥΡΚΟΚΡΑΤΙΑ
Ι.Μ. ΧΑΤΖΗΦΩΤΗ
Χαρατσώματα
Όταν θέλομε σήμερα να πούμε ότι επιβλήθηκε υπερβολική φορολογία ή ότι το ποσό που ζητήθηκε για μια υπηρεσία ή για μια κοινωνική εκδήλωση ήταν πολύ μεγάλο χρησιμοποιούμε συνήθως τη λέξη «χαράτσωμα». Η λέξη αυτή προέρχεται από τον προσωπικό, κεφαλικό φόρο, που πλήρωναν οι υπόδουλοι και λεγόταν «χαράτσι». Ανάλογα με την οικονομική κατάσταση, αλλά και την ηλικία κλιμακωνόταν. Με τον καιρό διαμορφώθηκαν τρία επίπεδα. Xαράτσι δεν πλήρωναν οι γυναίκες, τα παιδιά, οι γέροι, και οι ανάπηροι. Επρόκειτο για τακτικό φόρο, επιβάλλονταν όμως και άλλοι φόροι σε έκτακτες περιστάσεις για τους δρόμους, τα γεφύρια, τις δαπάνες του στρατού, των δημοσίων υπαλλήλων κ.λπ. Ακόμη πλήρωναν φόρους εκείνοι που είχαν τη νομή και κατοχή γαιών, των λεγομένων άφθαρτων, γιατί κυριότητα των φθαρτών ονομαζόμενων γαιών είχαν μόνο μουσουλμάνοι. Εκτός από τις ιδιωτικές εκτάσεις (μούλκια), υπήρχαν δημόσιες που παραχωρούνταν με αντάλλαγμα την παροχή στρατιωτικών υπηρεσιών στους μπέηδες, ζαΐμηδες και σπαχήδες και εκείνες που ανήκαν σε θρησκευτικά ιδρύματα (τα βακούφια). Η είσπραξη των φόρων από αυτούς γινόταν μέσω των βοεβόδων. Τα 13 μικρά νησιά του Αρχιπελάγους, όπως είδαμε, είχαν δοθεί στον Αρχιναύαρχο του τουρκικού στόλου (Καπουδάν πασά). Οι φόροι όμως που πλήρωναν οι Ρωμιοί δεν τελειώνουν εδώ, καθώς υπήρχαν έγγειοι φόροι, η δεκάτη και τα δοσίματα. Από προϊόντα, όπως το βαμβάκι, το λάδι, ο καπνός, το σιτάρι και το κριθάρι, έδιναν το ένα δέκατο. Υπήρχαν, εξ άλλου, φόροι για τα βοσκοτόπια, τα αμπέλια, ταχυδρομικά τέλη, τελωνειακοί δασμοί κ.λπ.
«Η γη που αφέθηκε στους χριστιανούς, γράφει ο Σβορώνος (όπ. παρ., σελ. 41), περιοριζόταν στις ορεινές περιοχές της Μακεδονίας και της Δυτικής Θεσσαλίας, στην Ήπειρο, τη Στερεά Ελλάδα, στην Πελοπόννησο και στα νησιά. Στις περιοχές αυτές, που κατακτήθηκαν αργότερα και όταν οι Τούρκοι εφοδιασμένοι ήδη με γαίες, ήταν πολύ λίγοι, ακόμα και εύφορες πεδιάδες αφήνονται στους χριστιανούς και Έλληνες, μεγαλο-γαιοκτήμονες εισέρχονται στην τουρκική ιεραρχία».
Όταν καταργήθηκε το παιδομάζωμα της πρώτης περιόδου, επιβλήθηκε στα παιδιά από ηλικίας 9 έως 18 χρόνων, η οπέντζα, που την εισέπρατταν κι αυτήν οι σπαχήδες. Όπως γίνεται αντιληπτό, το φορολογικό σύστημα ποίκιλλε και δε λειτουργούσε πάντοτε. Στα Δωδεκάνησα, που λέγονταν Νότιες Σποράδες, είχε επιβληθεί ένα προνομιακό καθεστώς. Πλήρωναν κάθε χρόνο ένα χρηματικό ποσό, που λεγόταν «μακτού» και ήταν απαλλαγμένο από κάθε άλλο φόρο πού κατέβαλλαν οι κάτοικοι των άλλων διαμερισμάτων της Αυτοκρατορίας.
Εκτός από τη δεκάτη σε είδος, κάθε πέντε και αργότερα κάθε τέσσερα χρόνια, οι υπόδουλοι Έλληνες απέδιδαν την αποκληθείσα από τον Babinger «ανθρώπινη δεκάτη» ή αλλιώς «δεκάτη του αίματος», το φοβερό παιδομάζωμα που στερούσε από το σκλαβωμένο γένος τους ανθούς και τις ελπίδες της ανάκαμψης του, αφού στρατολογούνταν για το σώμα των γενιτσάρων οι «από 15 έως 20 ετών καλλίμορφοι, αρτιμελείς και προς πόλεμον κατάλληλοι νέοι των απίστων», όπως όιέ-τασσε το 1601 ο σουλτάνος τον μπεηλέρμπεη της Ρούμελης. Ο επιφανής λόγιος Κωνσταντίνος Κούμας στο έργο του "Ιστορίαι των ανθρωπίνων πράξεων" (τόμος 12ος, Βιέννη 1832) διεκτραγωδώντας τα δεινά των Ελλήνων κατά την Τουρκοκρατία σημειώνει:
«Εκ μέρους της εξουσίας δεν εδοκίμαζαν πολλά βάρη. Οι φόροι ήσαν μέτριοι και πολλαχού μετά το ετήσιον χαράτσιον μικρότατη ποσότης γροσιών ήτο το επίλοιπον δόσιμον. Αλλ' οι άγριοι Γενίτσαροι κατέτρωγαν τους πτωχούς Χριστιανούς ασπλάγχνως. Εζήτουν κρασιά, φαγητά, ενδύματα, αργύριον, στέλλοντες το ρινόμακτρόν των με δύο σφαιρίδια πιστόλας εγκομβωδεμένον. Τις ηδύνατο να αντισταθή εις τοιούτους απαιτητός; Πολλοί έπιπταν θύματα των Γιανιτσάρων ατιμωρητί εις τους δρόμους, διότι δεν ηδυνήθησαν να εκπληρώσωσι τα ζητήματά των».
Μπροστά στην οδυνηρή αυτή κατάσταση οι υπόδουλοι αναγκάζονταν, όταν δεν ήταν σε θέση να δώσουν όσα τους ζητούσαν, να φυγαδεύουν τα παιδιά τους, στα οποία ξεσπούσαν οι γενίτσαροι ή να μεταναστεύουν οι ίδιοι. Δεν έλειψαν όμως και ξεσηκωμοί, όπως το 1705 στη Νάουσα, που οι κάτοικοί της πήραν τα όπλα αρνούμενοι να ανταποκριθούν στο παιδομάζωμα. Σε έγγραφο του μπεηλέρμπεη της Ρούμελης προς τις τοπικές αρχές αναφέρεται:
«... οι άπιστοι κάτοικοι της ειρημένης πόλεως, επαναστατήσαντες και λέγοντες, ημείς δεν παραδίδομεν τους υιούς μας εις τους μουσουλμάνους, απετόλμησαν να φονεύσουν δημοσία και εν μέση σουλτανική οδώ, τον οιλιχτάρην μετά των δύο συνοδών του μουσουλμάνων, εν τέλει δε σχηματίσαντες συμμορίαν δι εκατόν και πλέον κακούργων, οι άπιστοι ούτοι φονείς και ίχοντες επικεφαλής τον αρματολόν Ζήσην Καραδήμον και τους δυο αυτού υιούς ύψωσαν την σημαίαν της ανταρσίας και διατρέχοντες ήδη τα όρη και τας πεδιάδας των καζάδων Βέροιας και Ναούσης μύρια διέπρατταν και εξακολουθούν να διαπράττουν κακουργήματα, ήτοι φόνους και ληστείας εις βάρος των μουσουλμάνων πιστών του Ισλάμ».
Η έδρα του «Υψηλού Διβανίου» του μπεηλέρμπεη της Ρούμελης, από όπου εξαπολύθηκε η διαταγή αυτή, βρισκόταν στη Θεσσαλονίκη (βλ. I. Κ. Βασδραβέλλη: Αρματολοί και κλέφτες εις την Μακεδονίαν, Θεσσαλονίκη 1948, σσ. 69-71).
Το «νέφος» των νεομαρτύρων
Ένα άλλο πολύ σοβαρό φαινόμενο που παρατηρείται τους πρώτους χρόνους μετά την Άλωση είναι οι βίαιοι εξισλαμισμοί, που έχουν συχνά ομαδικό χαρακτήρα, περισσότερο στον μικρασιατικό παρά στον σημερινό ελλαδικό χώρο. Την ελεεινότατη κατάσταση, στην οποία είχε περιέλθει τότε, με όσα εις βάρος του διέπραττε ο κατακτητής, το Γένος οδηγώντας το σε συρρίκνωση, περιγράφει ο πατριάρχης Γεννάδιος ο Σχολάριος το 1460:
«Οίμοι' τι πρώτον οδύρωμαι; την εν τοις σώμασι δουλείαν Ελλήνων, ή την εν ταις ψυχαίς φθοράν και ταις έτι τετηρείσθαι δοκούσαις; την παντελή των παρ' ημίν σεβασμίων απώλειαν, ή των έτι μενόντων την ατιμίαν; τας κατά της πίστεως ύβρεις των βαρβάρων, ή τα ταις ψυχαίς των πιστών εμβασιλεύσαντα σκάνδαλα; τους αφισταμένους οσημέραι της πίστεως, πανταχού, ή τους την αποστασίαν ωδίνοντας; την εσχάτην της Εκκλησίας ταπείνωσιν και συντριβήν» (εκδ. L. Petit - Χ.Α. Sideri-des - Martin Jugie, Γεωργίου του Σχολαρίου άπαντα τα ευρισκόμενα, τόμ. α', Παρίσι 1928, σελ. 285).
Στους εξισλαμισμούς αντιστάθηκαν και οδηγήθηκαν στο μαρτύριο απλοί άνθρωποι του λαού είτε γιατί αρνήθηκαν να αλλαξοπιστήσουν είτε γιατί μετά τον βίαιο εξισλαμισμό τους δεν δίστασαν να ομολογήσουν, να διακηρύξουν την πίστη τους στον Χριστό και να απαγχονισθούν ή αποκεφαλισθούν μετά από φρικτά βασανιστήρια. Άλλους τους κάρφωναν, τους τύφλωναν, τους έκοβαν τα αφτιά, τη μύτη, τους προκαλούσαν κακώσεις σε όλο το σώμα και τους οδηγούσαν σταδιακά στο θάνατο, χωρίς να κάμψουν το φρόνημα τους. Δεν έλειψαν όμως κι εκείνοι που ασπάσθηκαν τον μουσουλμανισμό για να προστατέψουν τις ιδιοκτησίες και άλλα συμφέροντα τους. Αυτοί επί το πλείστον προέρχονταν από τη βυζαντινή αριστοκρατία. Ο μπεηλέρμπεης της Ρούμελης Μουράτ ήταν γόνος των Παλαιολόγων, όπως και ο μεγάλος βεζύρης Μαχμούτ πασάς γόνος των Αγγέλων, ακόμη κι ένας μητροπολίτης, ο Ρόδου Μελέτιος εξισλαμίσθηκε, ονομάσθηκε Ασλάνης και μπήκε στην Υψηλή Πύλη. Η περίπτωση είναι ασυνήθης. Θανατώθηκε, όμως, από τους Οθωμανούς το 1661.
Στην εξαίρετη εργασία του «Ετούρκευσεν ο Γεώργιος Αμιρούτζης;» που δημοσιεύθηκε στον 18ο τόμο (1948) της Επετηρίδας της Εταιρίας Βυζαντινών Σπουδών (σσ. 39-143) ο καθηγητής Ν.Β. Τωμαδάκης έδειξε ότι αυτό δεν συνέβη, οι γιοι του εντούτοις εξισλαμίσθηκαν (ένας από αυτούς, ο Μεχμέτμπεης, εθεωρείτο «λογιώτατος και ελληνικώς και αραβικώς» και είχε κάνει πολλές μεταφράσεις από τα ελληνικά στα αραβικά). Ξεφυλλίζοντας κανείς το «Νέον Μαρτυρολόγιον» του Αγίου Νικόδημου του Αγιορείτου (Βενετία 1799) διαπιστώνει πόσο αθώο αίμα έρρευσε για την πίστη του Χριστού. Εγκωμιάζοντας τους νεομάρτυρες ο Φώτης Κόντογλου (Η Πονεμένη Ρωμιοσύνη, 1976, σσ. 226-228) έγραφε:
«Κανένας λαός δεν έχασε τόσο αίμα για την πίστη του Χριστού όσο έχυσε ο δικός μας από καταβολή του χριστιανισμού ίσαμε σήμερα. Κι αυτός ο ματωμένος ποταμός είναι μια πορφύρα που φόρεσε η Ορθόδοξη Εκκλησία μας και που θάπρεπε να την έχουμε για το μεγαλύτερο καύχημα... Οι δικοί μας άγιοι, που μαρτυρήσανε στον καιρό που είμαστε σκλάβοι στους Τούρκους είτανε ταπεινοί, απλοί, λιγομίλητοι, με τη φωτιά της πίστης στα στήθια τους, απονήρευτοι και αγράμματοι, αφού το μόνο που γνωρίζανε να λένε μπροστά στον αγριεμένο τον κριτή ήτανε: «Χριστιανός γεννήθηκα και χριστιανός θ' αποθάνω». Νέοι άνθρωποι, παλληκάρια απάνω στ' άνθος της νιότης τους, πηγαίνανε προθυμερά να παραδοθούνε για τ' όνομα του Χριστού, σφαζόντανε σαν τ' αρνιά ή κρεμαζόντανε με τη θελιά στον λαιμό τους».
Αρκετοί από εκείνους που είχαν αλλαξοπιστήσει, δοκίμαζαν τόσο μεγάλες τύψεις, που το ψυχικό τους μαρτύριο τελείωνε μόνο με το σωματικό. Προσπαθούσαν με κάθε τρόπο να πέσουν στα νύχια του δυνάστη, που τους επιφύλασσε την πιο απάνθρωπη μεταχείριση. Δεν τους αρκούσε η αφαίρεση της ζωής, αλλά ένιωθαν ιδιαίτερη ευχαρίστηση να τους συνθλίψουν, ανασκολοπίσουν κ.λπ. Γάλλος περιηγητής, που το όνομα του δεν είναι γνωστό, περιγράφει το παλούκωμα που είδε το 1739 ως εξής:
«Ξαπλώνουν το μελλοθάνατο καταγής μπρούμυτα κι ο δήμιος ανοίγει το κάτω μέρος του σώματος μ' ένα ξουράφι. Ύστερα μπήγουν στην πληγή ένα μυτερό παλούκι μακρύ οχτώ πόδια και αρκετά χοντρό χτυπώντας την άκρη με ξύλινο κόπανο. Όταν η μυτερή άκρη βγει από το δεξιό ώμο του θύματος δένουν τα χέρια στο παλούκι και το καρφώνουν όρθιο στο χώμα» (Πρβλ. Κυριάκου Σιμόπουλου: Ξένοι Ταξιδιώτες στην Ελλάδα 1700-1800, Αθήνα 1973, σελ. 399).
Όπως είναι γνωστό, η Κρήτη έπεσε στα χέρια των Τούρκων από το 1645 (Χανιά, το Ρέθυμνο έπεσε το 1646) ως το 1669, που κατέλαβαν τον Χάνδακα (σημερινό Ηράκλειο). Τότε άρχισαν στη μεγαλόνησο οι εξισλαμισμοί των Χριστιανών. «Οι λόγοι», γράφει ο Μανόλης Γ. Πεπονάκης, «που τους προκάλεσαν ήταν αρχικά: τα δικαιώματα που παρείχε το Ισλάμ στους αρνησίθρησκους, η οικονομική εξουθένωση μέρους τον πληθυσμού από τις μακροχρόνιες πολεμικές επιχειρήσεις, η προσπάθεια της Πύλης να οργανώσει ισχυρό ντόπιο στρατό, είτε μέσω παιδομαζώματος είτε με προσφορά χρηματικών ποσών στους νεοφώτιστους μουσουλμάνους, οι νίκες των Οθωμανών και το ιεραποστολικό έργο των μπεκτασήδων δερβίσηδων. Στους λόγους αυτούς προστέθηκαν μετά την ολοκλήρωση της κατάκτησης οι φορολογικές καταπιέσεις, που έφτασαν στο αποκορύφωμα τους στην περίοδο 1770-1821» (Εξισλαμισμοί και επανεκχριστιανισμοί στην Κρήτη (1645-1899), Ρέθυμνο 1997, σελ. 161).
Κρυφοί παπάδες
Το μαρτύριο των κρυπτοχριστιανών δηλ. των εξισλαμισθέντων Ελλήνων, που υποκρίνονταν στα φανερά ότι ακολουθούσαν τη μουσουλμανική θρησκεία και στα κρυφά λάτρευαν τον Ιησού Χριστό είναι δυσπερίγραπτο (βλ. γενικά Γ.Θ. Πρίντζιπα: Οι Κρυπτοχριστιανοί, Αθήνα 1997). Ο ίδιος δυνάστης, που αναγνώριζε το Πατριαρχείο, κυνηγούσε την ορθόδοξη χριστιανική θρησκεία με πραγματική μανία και όποτε του δινόταν η ευκαιρία, εξεδήλωνε το μένος και την απέχθεια τους. Για τις ανάγκες των κρυπτοχριστιανών η Εκκλησία χρησιμοποιούσε και κρυφούς παπάδες. Ο Νίκος Ε. Μηλιώρης στο βιβλίο του «Οι Κρυπτοχριστιανοί» γράφει:
«Κρυφοί παπάδες ήσαν ακόμη δερβίσηδες -ιεραπόστολοι μυστικοί-, που περιοδεύανε στα κέντρα των κρυπτοχριστιανών και τελούσαν τα χριστιανικά μυστήρια. Ήσαν απεσταλμένοι κάποιων μοναστηριών. Ειδική και επιμελημένη ήταν η επιλογή και προετοιμασία από τα μεγάλα μοναστήρια του Πόντου των περιοδευόντων αυτών μυστικών ιεραποστόλων και μακροχρόνια και γεμάτη από απρόοπτους και θανάσιμους συχνά κινδύνους η αποστολή τους. Διαλέγανε όσους από τους καλόγερους παρουσιάζανε τα περισσότερα για τον προορισμό, που θα αναλαμβάνανε, προσόντα. Τους διδάσκανε τα τούρκικα, τους μυούσαν στους τύπους της μουσουλμανικής λατρείας και στις θρησκευτικές τελετές της κι ύστερα τους ντύνανε ντερδίσηδες και τους εξαποστέλνανε στον Πόντο. Μπαίνανε στα χωριά των κρυπτοχριστιανών σαν κήρυκες του Μωάμεθ. Τη νύχτα λειτουργούσανε μέσα σε κατακόμβες και κρύπτες. Μήνες ολόκληρους οδοιπορούσανε και χρόνια ολόκληρα πολλές φορές, ταλαιπωρούμενοι και αντιμετωπίζοντας τον κίνδυνο σε κάθε τους βήμα. Πολλοί υποκύπτανε στις κακουχίες, άλλοι αναγνωρίζονταν και τότε τελειώνανε με μαρτυρικό θάνατο. Μερικοί είχανε την καλή τύχη να γυρίσουν πίσω στο μοναστήρι τους αλλά και πάλι, αφού κάνανε εκεί την αναφορά τους, σύντομα ξαναφεύγανε σε καινούρια αποστολή. Σε τέτοια μοναστήρια του Πόντου κρατούσαν και κρυπτογραφικούς κώδικες- καταγράφανε σ'αυτούς συνθηματικά την κίνηση των κρυπτοχριστιανών της δικαιοδοσίας ή της περιοχής των» (Πρβλ. Νίκου Ε. Μηλιώρη: Οι Κρυπτοχριστιανοί, έκδοση Ενώσεως Σμυρναίων, Αθήναι 1962, σο. 47-48).
Oι Κρυπτοχριστιανοί τους περίμεναν με προσδοκία και υπομονή. Μόλις έφταναν, όπως περιγράφει ο Μηλιώρης, έπαιρναν τις δέουσες προφυλάξεις και τους οδηγούσαν στο υπόγειο, όπου μέσα σε καλά σφαλισμένα σεντούκια είχαν κρυμμένα τα εικονίσματα που είχαν κληρονομήσει από τους παπούδες και τους πατεράδες τους. Οι κρυφοί αυτοί παπάδες έβγαζαν τα ρούχα των χοτζάδων, έβαζαν το πετραχήλι που είτε το φύλαγαν οι κρυπτοχριστιανοί είτε οι ίδιοι το είχαν καλά κρυμμένο στις αποσκευές τους και τελούσαν όλα τα μυστήρια, γάμους, βαφτίσια, ακόμη και τρισάγια για εκείνους που έφυγαν χωρίς χριστιανική κηδεία.
Τέτοια περιστατικά αναφέρει ο αρχιμανδρίτης Νικόλαος Βαφείδης με πολύ ενδιαφέρουσες λεπτομέρειες:
«Εκεί βγάλανε από τα κεφάλια τα φέσια και του φιλήσανε με σεβασμό το χέρι. Σε λίγο μπήκανε και οι δυο χανούμισσες. Η πεθερά και η νύφη. Η νύφη κρατούσε στην αγκαλιά της κι ένα νεογέννητο μωρό, που παρακάλεσε τον παπά να της το ευλογήσει. Τον βάλανε πρόχειρο τραπέζι να φάγει, ενώ εν τω μεταξύ μαζεύτηκαν στο σπίτι και αρκετοί συγχωριανοί, άντρες, γυναίκες και παιδιά. Όλοι τους φιλήσανε το χέρι του παπά και κατόπιν καθήσανε γύρω-γύρω. Αρχίσανε να μιλάνε όχι πια τούρκικα, αλλά ελληνικά, στην ποντιακή διάλεκτο. Και οι περισσότερες κουβέντες ήταν σχετικές με τον Χριστό, την Παναγία και γενικά τη χριστιανική θρησκεία. Ο παπάς κατάλαβε πως είχε να κάνει με κρυπτοχριστιανούς. Μες στην κουβέντα του ήλθε η έμπνευση κι έκανε το σταυρό του. Στη στιγμή τους είδε όλους αδίσταχτα να σταυροκοπιούνται με μεγάλη ευλάβεια. Κι έτσι φανερωθήκανε καθαρά και τότε τον παρακαλέσανε να βαφτίσει το μωρό».
Ξέθαψαν στη στιγμή τα εικονίσματα, τα άμφια που είχαν κρυμμένα και με πολλή κατάνυξη παρακολούθησαν το μυστήριο. Δεν πρόκειται για θρύλους κι ας μοιάζουν. Επιβεβαιώνονται τα τραγικά αυτά περιστατικά από σοβαρότατα ιστορικά στοιχεία, από τη μέριμνα της Εκκλησίας για τους λαθρόβιους αυτούς Ορθοδόξους, όπως τους αποκαλεί ο Μανουήλ Γεδεών, από τους κρυπτοχριστιανούς που φανερώθηκαν με την αναγνώριση της θρησκευτικής ελευθερίας στα 1856.
Πολύ σωστά, η Εκκλησία πρεσβεύοντας ότι «ου τα σχήματα κρίνεται, αλλ' η προαίρεσις», περιέβαλε τους κρυπτοχριστιανούς με την αγάπη της. Πολύ πρώιμα, πριν πέσει η Πόλη, είχε δημιουργηθεί ζήτημα με τον εξισλαμισμό Ελλήνων της Νικαίας. Να τι τους έγραφε ανάμεσα σε άλλα ο τότε Οικουμενικός πατριάρχης Ιωάννης Καλέκας:
«Ει γάρ και κυριεύουσιν υμών οι εχθροί, αλλά των οικείων ψυχών και της γνώμης αυτοί εαυτών εστέ κύριοι, και της προαιρέσεως υμών εστι, φυλάξαι το καλόν και μη φύλαξαν πλην ως μάθομεν παρά του κριτού, συντηρείσθε και φυλάσσετε τα της χριστιανικής υμών καταστάσεως, εις ο και ασάλευτους και παγίους μένειν ευχόμεθα, ίνα και των επηγγελμένων επιτύχητε αγαθών, ά ητοίμασε ο Θεός τοις αγαπήσασιν αυτόν εκ ψυχής, και τα σωτηρίους αυτού φυλάξασιν εντολάς, ου η χάρις διαφυλάξαι υμάς».
Και κρυφοί ναοί
Όπως υπήρχαν κρυφοί παπάδες, υπήρχαν και κρυφοί ναοί. Τέτοιοι ναοί είχαν δημιουργηθεί από πλούσιους κρυπτοχριστιανούς στην Κωνσταντινούπολη. Ο Μανουήλ Γεδεών αναφέρει την πληροφορία ότι «εις τινα των ιδιωτικών μεγάρων της πρωτευούσης ταύτης σώζονται βυζαντινοί ναοί υπό γην, ους οι κάτοχοι των μεγάρων, οθωμανοί εις το φανερόν, χριστιανοί δε εις το κρυπτόν, περιποιούνται διατηρούντες και ιερέα προς επιτέλεσιν των ιερουργιών». Μια ενδιαφέρουσα μαρτυρία για τους ναούς αυτούς καταθέτει ο Μελανοφρύδης στην «Ποντιακή Εστία» και θησαυρίζεται στο παραπάνω βιβλίο του Μηλιώρη:
«Στην Παναγία του Γαλατά εφημέρευε ο γέρων παπά Μελέτιος. Πλησιάζουν αι ημέραι του Πάσχα. Μεσάνυχτα, το Σάββατο τον Λαζάρου έξαφνα χτύπησε το κουδούνι της πόρτας. Δυο νεαροί καλοενδεδυμένοι και ευπρεπείς εμπήκαν εχαιρέτησαν με σεβασμόν και τους είπαν:
-Πάτερ, έχομε έναν άρρωστον ετοιμοθάνατο και σε παρακαλούμε να κάμεις τον κόπον να πας να τον μεταλάβεις.
Στην πόρτα, επερίμενεν αμάξι, εμπήκαν και οι τρεις και εξεκίνησαν. Το αμάξι επέρασε τη γέφυρα και χώθηκε στον δαίδαλο των στενών δρόμων της Σταμπούλ, έκαμεν αρκετήν διαδρομήν και εσταμάτησε στην πόρτα ενός μεγαλοπρεπούς μεγάρου. Σε μια πολυτελή αίθουσα τον υποδέχτηκε ένας σεβάσμιος μολλάς. Του προσέφερε καφέ και κατόπιν τον ένευσε να τον ακολουθήσει. Κατέβηκαν πολλές σκάλες και τελευταία εμπήκαν σε μια υπόγεια εκκλησία με καντήλες ολόχρυσες, πολυελαίους, μανουάλια, εικόνες, τέμπλον θαυμάσιον και μέσα ένα πλήθος παρδαλό. Άνδρες, γυναίκες, παιδιά, αξιωματικοί, ανώτεροι κρατικοί υπάλληλοι, πασάδες και μπέηδες, σαρικοφόροι σεβάσμιοι γέροντες. Κατάπληκτος ο Μελέτιος προχώρησε προς την Ωραίαν Πύλην. Τότε ο οδηγός του μολλάς του είπε εις άπταιστον ελληνικήν:
-Πάτερ, μην ανησυχείς. Ξέρεις από την ιστορία ότι η συνοικία αυτή έχει εποικισθεί από ελληνικάς οικογενείας κυρίως της αριστοκρατίας του γένους και των γραμμάτων, οι οποίοι εξισλαμίσθηκαν βιαίως. Έκτοτε διετήρησαν αυτοί θέσεις υψηλές εις το Οθωμανικόν Κράτος. Δεν ελησμόνησαν όμως την καταγωγήν των ως Ελλήνων και την θρησκείαν των Πατέρων των. Κρυφά όσο μπορούμε, εξακολουθούμε να λατρεύουμε τον Ιησούν Χριστόν και να εκτελούμε τα θρησκευτικά μας καθήκοντα Βοηθούμε και το Πατριαρχείο σε στιγμές κρίσιμες. Αυτό λίγοι το ξέρουν. Κάθε χρόνο μαζευόμεθα εδώ να εορτάσουμε το Πάσχα. Εφέτος συ θα είσαι ο εφημέριος μας και μαζί θα εορτάσωμεν τα Πάθη και την Ανάστασιν του Χριστού»...
Να πώς αντιμετώπιζε ο Ελληνισμός τους εξισλαμισμούς της Τουρκοκρατίας, πως επιβίωσε το γένος. Η τραγωδία ήταν και το μεγαλείο του. Το κεφάλαιο κρυπτοχριστιανοί, τεράστιο και βαρυσήμαντο, έχει πολλά να ιστορήσει και πολλά να φανερώσει. |
|
|
GERMANOS
Master Forum-Runner
6557 Δημοσιεύσεις |
Δημοσιεύθηκε - 01/11/2014 : 12:57:54
|
Για να μην νομίζετε ότι Εσείς και ο Ξυπόλητος έχετε το Μονοπώλιο
|
|
|
GERMANOS
Master Forum-Runner
6557 Δημοσιεύσεις |
Δημοσιεύθηκε - 01/11/2014 : 13:00:32
|
Πιστεύω ότι μάλλον σήμερα ή σε κάποια από τις επόμενες μέρες θα το διαβάσω κι εγώ!!! |
|
|
Fidelio
Master Forum-Runner
2582 Δημοσιεύσεις |
Δημοσιεύθηκε - 01/11/2014 : 15:10:03
|
quote: Originally posted by Deorum
Εγώ θεωρώ πως η παρέλαση, και οι τουρκικοί τραμπουκισμοί σε αθώους ψαράδες που νιώθουν εγκαταλελειμένοι συνδέονται.
Αυτό που κάποτε έγινε με το σισμικ σήμερα δεν περνάει. Για πολλούς λόγους, ο κυριότερος είναι οτι σήμερα όλοι εμείς έχουμε διαφορετικου είδους ενημέρωση, πιο διαδραστική και γενικότερα έχουμε καταλάβει το παιχνίδι που παίζεται (και απο την απέναντι πλευρά το ίδιο γίνεται , αν διαβάσετε καμια φορά στήλη της χουριετ θα δείτε πως ασκείται κριτική απέναντι στην εθνικιστική πολιτική , όχι την εθνική που έχει διαφορά...)
Επίσης σήμερα οι τουρκοι βρίσκονται σε πολύ δυσμενή θέση και μάλιστα διανύουν την χειρότερη περίοδο διπλωματικής σχέσης τους με τους αμερικανους. Είναι περίπλοκο το παιχνίδι με αυτά που συμβαίνουν στην Συρία, το ισλαμικό κράτος και των εσωτερικών προβλημάτων με τον κουρδικο λαό ΠΟΥ όλο και πιο πολύ ακουγονται στα μέσα ενημέρωσης, των κοινωνικώ δικτύων περισσότερο . Ο ΚΟΣΜΟΣ δείχνει , έχει μια τάση , ...ΝΑ ΞΥΠΝΑ. Τα παιχνίδια τους πλέον δεν περνούν τόσο εύκολα...
quote: Eσύ Φιντέ δεν επιμένεις Ελληνικά αλλά... Γερμανικά!
GERMANOS , εσύ έχεις το όνομα με εμένα τα βάζεις.... :p
People make life so much worse than it has to be and believe me, it's a nightmare without their help. ~ Boris Yelnikoff |
|
|
Θέμα |
|
|
|